Spaţiul de Culoare

Să ne imaginăm că un spaţiu de culoare este ca un balon, care poate avea dimensiuni diferite în funcţie de mărimea sa, mărime care se traduce prin culori mai saturate, adică o gama de culori mai mare.

Cel mai simplu mod de-a înţelege, vizualiza, compara spaţiile de culoare este prin intermediul imaginilor. Vom preprezenta grafic, spaţiile de culoare standard sRGB (small RGB), Adobe1998, ProPhoto, Monitorul şi un profil de culoare pentru AgfaLabV1.

Spaţiul de culoare cel mai mare, cu cea mai mare gamă de culori, saturaţie e: ProPhoto.
Mai jos se pot vedea imaginile fiecărui spaţiu de culoare în comparaţie cu predecesorul său.

Renderizările sunt realizate de programul EFI Color Profiler Suite.

ProPhoto vs Adobe1998.

Adobe1998 vs sRGB (small RGB).
După cum se poate vedea pe graficul de mai jos, monitorul poate reproduce o gamă mai mare de culori decât ne poate oferi sRGB, de aceea e bine să lucrăm într-un spaţiu de culoare ce poate reproduce gama de culori a monitorului. Acel vârf gri care iese din conturul profilului sRGB poate schimba dominanta unei culori, în acest caz albastru mai mult sau mai puţin saturat.

Monitor vs sRGB.
Monitor vs AgfaDlabV1.
Aici deja apare prima problemă. Spaţiul de culoare AgfaDlabV1 este mai mare decât cea a Monitorului. Adică, pe hârtia fotografică, vor apârea culori care nu vor fi reproduse pe monitorul calibrat şi profilat ce-l deţin. O soluţie ar fi achiziţionarea unui monitor ce poate reproduce spectrul Adobe1998, cum ar fi Eizo, Nec (Spectraview), LaCie.

O altă soluţie pe care Bruce Fraser (gurul Photothop-ului) a gasit-o a fost crearea unui spaţiu de lucru intern pentru monitor care reproduce până in limitele spaţiilor de culoare de ieşire. Fişierul îl voi pune la dispoziţie în curând. Dezavantajul este pierderea culorilor care nu se văd pe monitor la tipărire, însă această limitare permite previzualizarea cu precizie a imaginilor pe toate monitoarele.

Din imaginile si explicaţiile de mai sus putem trage unele concluzii:

Fiecare dispozitiv şi program trebuie să ştie în ce spaţiu de culoare lucreză.
  • Fără a ştii ce spaţiu de culoare foloseşte monitorul, este imposibilă previzualizarea unei fotografii pe hârtie. De aceea calibrarea si profilarea monitorului este primul pas care trebuie făcut spre un sistem de lucru bazat pe gestiunea de culoare.
  • Foarte puţine aparate foto captează imaginea in spaţii de culoare bine definite.

Spaţiile de culoare mari conţin mai multe culori, mai saturate şi mai luminoase.
  • Dacă camera fotografică sau scanner-ul suportă spaţii de culoare mari, cum ar fi Adobe1998, este bine să le folosim.
  • Pentru web, e bine să folosim sRGB pentru că majoritatea monitoarelor vor putea reproduce acest spaţiu de culoare. Dacă folosim Adobe1998, culorile vor fi spălate, fără saturaţie şi cu o luminozitate scăzută în aplicaţiile care nu au o gestiune de culoare internă, cum ar fi exploratoarele pentru paginile de internet.

Comments

Post a Comment

Mesajele care contin injurii sau nu sunt la subiect vor fi sterse. Se accepta critici constructive. Va multumesc pentru intelegere!

Popular posts from this blog

Beauty 3.0

Alinka

21 decembrie 2012. Murim tonți dreacului!