Formatul RAW nativ vs. Adobe DNG

Săptămâna trecută am realizat o calibrare folosind cartela de 24 culori Gretag. Fotografia s-a făcut in formatul nativ al camerei foto, în cazul meu, CR2 iar după orice sesiune foto obișnuiesc să convertesc CR2 în formatul DNG de la Adobe.

Însă fiind vorba despre o calibrare, mi-am spus să văd ce se întâmplă. Așadar, am developat un tiff la 16 biți din formatul raw (cr2) și un tiff din dng. Am realizat profilele cu ajutorul programului basICCcolor Input și mi-am spus să le compar. Ceea ce urma să observ m-a șocat. Spațiul de culoare a profilului realizat fu fișierul tiff ce provine din DNG e mult mai mic decât cel de proveniența cr2! Ba mai mult! E mai mic decât sRGB! Mai jos se poate vedea graficul din primul test.




















Revelatorul digital folosit este CaptureOne pentru că este singurul software capabil de a lăsa profilul aparatatului foto folosit la fotografie și care acceptă orice alt profil de culoare extern.

Când se convertește în DNG ceva foarte bizar se întâmplă însă nu-mi pot explica ce. Mă gândesc că s-ar putea întâmpla următorul lucru:
Prin conversie, cei de la Adobe își impun profilele lor. Prin urmare, profilul camerei dispare iar un DNG este inutilizabil într-un program ca și CaptureOne care are nevoie de profilul original al camerei. Lucru care ar trebui să nu se întâmple pentru că Adobe ridică în slăvi formatul DNG, spunând că este un format fără pierdere de informație. Cu formatul DNG însă este imposibilă o calibrare și profilare a camerei foto pentru că la revelarea fotografiei cu programele Adobe ni se impun anumite spații de culoare: sRGB, Adobe1998, ProPhoto.

Așadar, săptămâna aceasta am refăcut testelele. De data aceasta am folosit un patron de la basICColor, condiții optime pentru iluminarea omogenă a cartelei pentru calibrare și fără interferențe cromatice.














Am testat trei camere foto diferite: Canon EOS 1D MK 3, Canon EOS 5D MK II, Canon EOS 30D, Nikon D700. Am făcut același lucru: am extras un TIFF din CR2 sau NEF și un TIFF din DNG. Rezultatul este același. Nu-mi pot explica de ce Adobe DNG converter se comportă astfel. Graficul se poate vedea mai jos. Am realizat și un film cu pașii făcuți. Dacă este cineva care ar putea explica ce se întâmplă aici, aș fi foarte recunoscător.




















Mă întreb dacă nu am greșit un pas sau am făcut ceva greșit. Aștept confirmări de la mai multe surse însă pentru mine un lucru este clar: nu voi mai converti fișierele RAW în DNG.

Mai se poate viziona filmul unde se pot vedea toți pașii făcuți. Pentru o mai bună vizionare, se recomandă versiunea HD, direct de pe vimeo.

BasICCcolor Camera Calibration & Profiling from Mustea Mihai Dan on Vimeo.

Comments

Popular posts from this blog

Beauty 3.0

Alinka

21 decembrie 2012. Murim tonți dreacului!