Fructoza Kitschului Balcanic

Barocul, Rococoul au fost cam prin perioada 1600-1780 de nu mă înșală memoria. Din câte observ eu prin jurul meu, mintea românului rămâne stagnată involuntar în acea perioadă. Poate fi de vină influența bisericească? Nu știu, probabil. Cert e că suntem înapoiați rău în artele plastice. Nu fac referire la cei care au o școală în domeniu, etc. Ci, la omul de rând, de pe stradă.
Mergând pe la nunți, mi-au atras atenția conglomeratele de fructe. Puține au fost cele care au avut tact, stil și au păstrat o ordine a culorii, a spațialității, a simplului fără încercări disperate de a pune ”barocul” în aplicare. Mă deranjează pe de-o parte, dar mă și amuză mult când observ mândria creatorilor de kitsch fructic.
Aceste mirifice compoziții cromatice ce încalcă toate regulile frumosului vizual, care se abat de la orice regulă a compoziției și a esteticii sunt un specific prezent des la evenimente remarcabile în viața persoanei în cauză. Bineînțeles, originalitatea vine dispre țara cizmuliței, însă acolo e făcut cu gust și tact, barocul și rococoul e la el acasă.
Noi? Noi suntem mai ”intelijenți” și aplicăm feluri și feluri de artificii ieftine să dea senzația de un sentimentalism și o dramă forțată care fuge de orice estetică. Ne alegem cu un totalitarism definitoriu în arta sentimentalismului. KITSCH.
Pe fruct nu îl doare când îl impungi cu bețigașul. Nici pe mine! Începe să mă doară când se contureaza arhaic un ghiveci cromatic, dar bun la gust. De aici și vorba: ”a mânca pe întuneric!”. Când eram mic și păduri cutreieram, aveam o brișcă (all in one - Swiss Army)... mai zgâriam numele-mi pe copaci, butuci, dar am rămas acolo, în copilăria mea, la un joc inocent. Nici prin gând nu mi-a trecut să scrijelesc cu brișca ”Welcome”, ”Just Maried - un singur R, sâc!-”, nume și prenume pe lubeniță, pepene, dragi mi-s mie fetele!
Darămite banane, portocale, mere, pere împunse și străpunse prin suliți de lemn, creînd un deliciu inofensiv pentru beneficiarul acestui artificiu vizual pompos.
Dar e frumos! Frumos din cale afară, cu ciocolată pe deasupra... să mai dai într-o diaree! Nu degeaba plătim apă și canal. Când le văd așa de frumos încrustate, nu știu pe ce să mai pun mâna... să nu care cumva să stric gingășia simetrică prezentă în aceste opere de artă al noului curentului artistic.
Vă invit frumos să vedeți creativitate și definiția Kitschului e la el acasă, aici la noi, în Balcani.
Cânta maestre să se aude tare! Să moare dusmanele de invidie! Ca la noi e frumos si la dusmani nu! Nu e mișto? Așa-i! Așa-i! E mirobolant!

Priviți, vă rog frumos, toate culorile curcubeului. Nu e frumos?

Welcome to my World!, Neo...

Ia o banana, astfel incat sa nu se prabuseasca castelul de fructe.

Un strugurel? Un marut? Rio de Janiero... ay caramba!

Comments

  1. şi cât de uşor am putea extinde aceste observaţii şi la garderoba românului, la arhitectura autohtonă, la obiceiuri etc. românul, de la Revoluţie încoace, a profitat de libertate şi a cultivat, într-un mod agresiv, un cult al extravaganţei, al opulenţei şi al imitaţiei tocmai din lipsă de repere, cu scopul de a (se) impune într-o manieră brutală propria viziune sau imagine.

    ReplyDelete
  2. dar cu scrisul Dvs. ce faceti? Pentru ca scrieti teribil de prost. PRetinzand ca faceti metafore iese tot un fel de gica smecherasu' facand cu ochiul euroatlantic la carciuma din colt.

    Dincolo de stereotipiile astea, nu va mai inchipuiti ca e atat de usor sa critici, ca in marginea prostilor nu ai mai avea obligatia de a fi inteligent. Ba o ai, in genere. Iar riscul sa le semeni e cu atat mai mare. Fine observatiile privind barocul, deloc stereotipe si mai alex justificate remarcele privind ... lumea bisericeasca. Glumesc, evident. Asa, ca fapt divers, sa retineti ca Biserica din Rasarit n-a dezvoltat barocul niciodata, care e o productie vestica intru totul, ci s-a lasat cel mult influentata de pretenta unui romantism tarziu prezent in societate, neputand fi ea insasi promotor din varii motive ce tin de istoria si circulatia culturii. Va invit in biblioteca.

    ReplyDelete
  3. Ce mult imi place ca suntem anonimi. Si asta e o atitudine tipic "gica smecherasu'".
    Cu scrisul... unora le place, altii imi zic ca sunt mediocru, tie nu (atata timp cat esti anonim nu-ti acord respectul pe care poate l-ai merita). Ca si in fotografie. Unora le place mult ce fac, altora nu. E de gusturi, nu?
    Hmmm... Precizez undeva ca ar fi vorba de biserica din rasarit?
    Mult imi lipseste de citit si sunt constient. Sunt constient si de faptul ca in istoria artelor nu stau cum as vrea. Dar se va schimba cu timpul.
    Tare m-as duce la biblioteca; din pacate cartile nu-mi apartin iar ce doresc eu sa caut nu prea este. Prefer sa le cumpar. Dar, daca ne-am intalni, am face o exceptie.
    Am atins coarda sensibila a unei persoane care se ocupa cu astfel de scenografii fructice? :P

    ReplyDelete

Post a Comment

Mesajele care contin injurii sau nu sunt la subiect vor fi sterse. Se accepta critici constructive. Va multumesc pentru intelegere!

Popular posts from this blog

Beauty 3.0

Alinka

21 decembrie 2012. Murim tonți dreacului!